Over Gea Koopman
ARTIST STatement
Op de basisschool maakte ik mijn eigen kleding. Vervolgens maakte ik kennis met het magische proces hoe een foto ontstaat.
Op de academie begon ik met mode, en fotografie als extra vak, maar merkte dat ik de wereld om mij heen steeds belangrijker vond. Ik begon mij steeds meer op die omgeving te richten en zocht mijn heil bij theater/scenografie en in installatiekunst.
In 2001 werd ik rondleider voor ‘Sonsbeek 9’ en ontdekte de educatieve kant van kunst. Ik vond het leuk om mij te verdiepen in de achtergrond van de kunstwerken/kunstenaars en deze kennis over te dragen. Na een aantal rondleidingen aan volwassenen kreeg ik een schoolklas, wat niet zo vloeiend verliep…
Toen in 2002 de BIK-opleiding, beroepskunstenaars in de klas, begon aarzelde ik geen moment. Dit was precies wat ik nodig had om ook een jongere doelgroep te kunnen bedienen! Vanaf dat moment ontwikkelde ik kunstprojecten voor het basisonderwijs. Aansluitend behaalde ik mijn lesbevoegdheid, bediende ook het voortgezet- en beroepsonderwijs en verzorgde docententrainingen.
In 2012 kreeg mijn autonome werk een nieuwe wending. Ik was verhuisd naar het platteland en experimenteerde met botjes van gesneuvelde dieren die ik in de buurt had gevonden. Hieruit creëerde ik nieuwe wezens en noemde dit werk ‘Overleven’. Sommigen kregen een bestaan als los beeld onder een stolp of in een vitrine, terwijl anderen onderdeel werden van een diorama of installatie.
Ook in mijn vrije werk zocht ik regelmatig de betrokkenheid van bezoekers en uiteindelijk werden dit vaak deelnemers. Dit heeft geleid tot gesamtkunstwerken/community-art projecten en kunstwerken in de openbare ruimte.
Vervolgens kreeg ik behoefte om ze los te laten in een passende omgeving. Hiervoor begon ik samengestelde foto-landschappen te maken waar ik één of meerdere wezens in een fictieve wereld plaatste. Maar ik wilde meer, ik wilde mijn wezens tot leven wekken! Wat betekent dat? Wanneer komt iets tot leven? Dit waren vragen die mij bezig hielden, tot ik besloot dat ik dit in animatie wilde uiten.
In 2017 werkte ik een aantal weken in Tallinn aan een kunstproject, samen met andere kunstenaars uit Nederland en Estland. Hier heb ik de waarde ervaren van een nieuwe inspirerende omgeving met volledige focus op één project. Later volgden korte en lange werkperiodes bij een Fort in Uitgeest en in de voormalige dierentuin van Emmen waar de focus lag op ontwikkeling van mijn eigen werk.
Het realiseren van de kunstroute Gedenkwaardig was in 2020-2021 een sprong in het diepe. Hiervoor selecteerde ik verschillende kunstenaars en liet de route in 360° vastleggen. Zoekend naar een plek om dit liefst blijvend te tonen is vervolgens een concept voor een virtueel museum ontstaan.
In alles wat ik doe, of het nou autonome werken zijn of educatieve projecten,
één ding is onveranderd en altijd aanwezig: steeds wil ik de wereld om mij heen
een stukje mooier/beter en soms bewuster maken!
Liefst werk ik vanuit een thema of een bepaalde plek als vertrekpunt. Door hierin te duiken verdiep ik mij in specifieke inhoud en zoek ik naar raakvlakken en verbindingen.
Dit doe ik door mijn ideeënrijk te vertalen naar concepten, autonome kunstwerken en kunstprojecten. De afwisseling tussen het soms alleen en dan weer samenwerken is belangrijk voor mij. Dit zorgt voor kruisbestuiving en geeft ruimte om te experimenteren, van elkaar te leren, maar ook om een sprong in het diepe te wagen, fouten te maken en daarop voort te borduren en ontdekken wat er wil ontstaan.
Ik ‘speel’ graag af en toe alleen in mijn atelier. Door met verschillende elementen te puzzelen ontstaan nieuwe pareltjes. Het plezier wat ik hierbij ervaar, probeer ik over te dragen in mijn workshops en kunstprojecten met ruimte voor experiment en eigen inbreng van deelnemers.
Gea Koopman